Toča je v zadnjih letih pri nas zelo pogost pojav. Nekateri so celo prepričani, da je tovrstnih padavin danes več, kot nekoč, vendar v resnici ni čisto tako. Toča danes namreč pada prav tolikokrat, kot je padala 100 ali 200 let nazaj, vendar je v sodobnem času na parkiriščih in cestah več avtomobilov. To posledično tudi pomeni, da je škoda, ki jo povzroči toča, pogostejša.
Glede na vse našteto, se skoraj vsak voznik vsaj nekajkrat v svojem življenju sreča s točo. V primeru, da nas udrtine, ki jih povzročijo trdne padavine, motijo, je potrebno poskrbeti za popravilo avtomobila.
Na voljo sta dve obliki popravila škode, ki je nastala zaradi toče. Klasični in hladni način popravila. Slednji se je zaradi svoje učinkovitosti, manjše zahtevnosti in enostavnejšega reševanja škode, v zadnjih letih zelo razširil. Podpirajo ga tudi zavarovalnice.
Klasični način popravila škode, ki je nastala zaradi toče, poteka nekako tako, da avtoklepar s kitom zapolni luknje, ki so na pločevini nastale ob udarcu padavin. Avto nato še v celoti polakira. Celoten postopek je zamuden in zahteven ter hkrati manj učinkovit, kot hladno popravilo. Naše vozilo je tako lahko pri avtokleparju tudi več tednov, kit pa se poleti lahko začne posedati. To lahko povzroči, da postanejo poškodbe, ki so nastale na pločevini, ponovno vidne. Težave lahko nastajajo tudi zaradi iskanja ujemajoče barve avtomobila, ki jo je potrebno uporabiti pri lakiranju.
Hladno popravilo je – na drugi strani – precej hitrejše in enostavnejše. V primeru, da je del avtomobila dostopen s spodnje strani, kakor, na primer, pri pokrovu motorja in na strehi, avtokleparji udrtine poravnajo s spodnje strani. Takrat, ko to ni možno, pa se za popravilo uporabljajo posebni izvlečni čepi in lepilo. S pomočjo teh avtoklepar udrtino izvleče in jo na takšen način poravna. Ker gre za hladno popravilo, ne prihaja do luščenja laka, le-to pa je primerno za skoraj vsako vrsto udrtine.
Prometna nesreča je že sama po sebi travmatični dogodek, tudi če ne pride do večjih poškodb na avtomobilu. V primeru, da je avtomobil poškodovan, pa je potrebno poiskati tudi pravega serviserja, ki bo poškodbe odpravil in naš avtomobil spet spravil v popolnoma vozno stanje.
V primeru, da imamo avto zavarovan – in to je v Sloveniji praktično obvezno – moramo takoj po prometni nesreči o tem obvestiti svojega zavarovalnega agenta. Ta nas bo običajno preusmeril na najbližji in/ali najkakovostnejši pooblaščeni servis. Ob obisku servisa, najprej sledi ocena škode. Po izpolnjenih obrazcih, ki jih bomo dobili na servisu, kamor bomo avtomobil pripeljali, je smiselno narediti tudi nekaj fotografij samih poškodb na našem jeklenem konjičku. Te lahko v prihodnje služijo tudi kot dokaz.
Kako točno poteka popravilo škode in kako dolgo bo trajalo, je odvisno od zahtevnosti in količine poškodb. Mnogi avtokleparji tudi za popravilo udrtin, ki so nastale med prometno nesrečo, uporabljajo hladno popravilo. Tovrstno popravilo izvajamo s specializiranim orodjem, s pomočjo katerega udrtino dosežemo z notranje strani. Rahli in strokovni pritiski nato poskrbijo, da je pločevina takšna, kot pred poškodbami.
Če gre za drugačno škodo, bo strokoven kader v avtokleparski delavnici poskrbel tudi za to. Prav tako lahko strokovnjaki poskrbijo za lakiranje in drugo nego avtomobila.
Včasih, ko poškodbe na pločevini vozila niso prevelike, lahko v avtoličarski delavnici dele, kot so blatnik, pokrov motorja in tako dalje, samo obnovijo. Manjše udrtine, ki nastanejo zaradi toče ali zaradi manjše prometne nesreče, je namreč mogoče tudi poravnati. Prav tako je mogoče prebarvati in polakirati blatnike in druge dele avtomobila, če so ti le nekoliko opraskani ali drugače zdelani.
V primeru, da so poškodbe večje, je potrebna zamenjava dela. Za zamenjavo se odločimo takrat, ko so deli avtomobila močno poškodovani, odlomljeni in tako dalje. Enako velja tudi takrat, ko so le-ti preveč zarjaveli.
V vsakem primeru je pri tem najbolje zaupati avtokleparjem in avtoličarjem, ki imajo največ izkušenj in nam bodo znali pravilno svetovati.
Avtoklepar lahko popravi tudi poškodovane plastične dele vozila, kot so odbijači, blatniki, vse vrste svetil in nosilcev le-teh, ščitnike, masko, armaturo in tako dalje. Popravila plastičnih delov potekajo običajno s pomočjo postopkov, kot so lepljenje, barvanje, lakiranje ali varjenje.
Za popravilo plastičnih delov se odločimo, ko gre za nekoliko manjše poškodbe, kot je obgriženost robov, manjši prelomi, praske in tako dalje. V primeru, da so poškodbe večje, je plastične dele bolje zamenjati. Tudi tukaj sledimo nasvetom serviserja.
Preverjanje kakovosti opravljenega dela je v resnici precej težko, sploh za laike. Posledično je odločilni razlog, da se odločimo za nekega avtokleparja ali drugega serviserja, kakšne so naše pretekle izkušnje z njim. Če sami še nismo bili v neki delavnici, se lahko pozanimamo pri prijateljih, kako so bili z delom zadovoljni oni. V vsakem primeru pa je ena od boljših garancij, da bo delo dobro opravljeno, če ima avtoklepar ali drug serviser veliko izkušenj s popravilom avtomobila naše blagovne znamke.
Da bi se izognili nesporazumom ali nepotrebnim težavam, je pomembno, da se s serviserjem še pred popravilom o vsem dodobra pogovorimo in dogovorimo. Treba je povprašati, ali bo serviser poškodovane dele zamenjal z originalnimi ali neoriginalnimi. Pogosto so pokazatelj tega dokumenti, ki izkazujejo pristnost zamenjanega dela. Enako velja za to, ali bo serviser posamezni del dejansko zamenjal ali ga bo le popravil. Imamo celo možnost, da, ko je servis končan, zahtevamo pregled zamenjanega materiala.
Pomembno je tudi, da se pozanimamo, ali bo naš serviser popravil le poškodovani del avtomobila ali bo samovoljno poskrbel tudi za druga popravila. To ni nujno slabo, vendar nam mora svojo odločitev pojasniti.
Včasih se lahko pri preverjanju popravila zanašamo tudi na svoje znanje, če ga le imamo. To je, denimo, pri olju nekoliko lažje, saj lahko preverimo barvo, višino nivoja olja in tako dalje. Pri avtokleparskih ali avtoličarskih delih je to nekoliko težje.
V vsakem primeru je avtomobil dobro opazovati še nekaj časa po servisu, saj se lahko morebitne napake pokažejo tudi čez nekaj tednov.
Kako je s kritjem stroškov popravila, je odvisno predvsem od vrste in obsega zavarovanja. V primeru, da imamo polno zavarovanje, nam popravila ne bo treba poravnati samim. Razen v primeru, če bomo šli k nepooblaščenem serviserju. Takrat se lahko zgodi, da moramo za popravilo plačati sami, zavarovalnica pa nam nato povrne denar. Sicer pa je običajno strošek popravila krit s strani zavarovalnice.
Pri določenih popravilih, ko je škoda, denimo, posledica zbitja divjadi, nam popravila ni potrebno plačati, če je avto zavarovan proti udaru divjadi. Podobno pravilo velja pri toči. V primeru, da je naš avtomobil poškodovala toča, nam popravila ni potrebno poravnati samostojno, če smo avto zavarovali proti toči. Če ga nismo zavarovali proti takšnim primerom, so stroški na naših plečih.
V tovrstnih primerih lahko koristimo tudi kasko. Pri tem je, razen v posebnih primerih, običajno potrebno plačati 1% odbitne franšize. To pomeni, da bo vrednost popravila v višini 1% vrednosti avtomobila zaračunana nam.
Več pozornosti moramo nameniti popravilu tudi, če imamo star avtomobil. Takrat se je pri avtokleparju ali drugem serviserju dobro pozanimati, koliko bo popravilo stalo. V primeru, da bo to dražje, kot vrednost avtomobila, ki jo je določila zavarovalnica, bomo morebitno popravilo morali nad določeno vrednostjo poravnati sami. Vseeno se lahko odločimo tudi, da avtomobila zaradi katerega koli razloga ne bomo popravili.
Avto potrebuje redno nego. Treba ga je čistiti, polirati in poskrbeti za vse ostalo. Po popravilu je nega včasih še malce bolj potrebna. Ker avtoličar dobro pozna vaš avtomobil, saj ga je dejansko popravljal, bo kakovostno poskrbel tudi za njegovo nego. Namreč, čeprav avtomobili v osnovi potrebujejo podobno nego, se le-ta razlikuje v manjših odtenkih.
Če boste nego avtomobila prepustili vašemu avtoličarju, ste lahko tudi prepričani, da bo zanjo uporabil kakovostne preparate, nege pa se bo lotil skrbno, kot popravila. Pika na i je, da vaš avto, ko ga boste dobili nazaj, ne bo le popravljen, temveč tudi temeljito očiščen, spoliran in negovan.
Žarometi so ključen del avtomobila, ko govorimo o varnosti. Slabi ali poškodovani žarometi lahko pri vožnji ponoči zmanjšajo vidljivost kar za 80%. Zaradi slabe vidljivosti smo med vožnjo bolj utrujeni in hkrati lahko spregledamo pomembne spremembe na cesti. Ko opazimo, da pride do takšnih težav, je nujno potrebno žaromete zamenjati ali obnoviti.
Tovrstne posege običajno bolj potrebujejo plastični, kot stekleni žarometi, saj na plastiko močneje vplivajo tako zunanji kot notranji dejavniki. Torej vremenske razmere, kakovost žarnic, UV sevanje, mehanske poškodbe in tako dalje.
Prav zaradi slabih žarometov se nam lahko celo zgodi, da nas ne bodo spustili skozi tehnični pregled. Posledično je potrebno kakovost in učinkovitost žarometov redno spremljati. Če opazimo, da so poškodovani ali oslabljeni, je njihovo obnovo dobro prepustiti strokovnjakom.